Frågor om katter!

Jag känner redan av den där saknaden efter Zingo och djur i allmänhet när jag är här i Linköping. Därför har vi snackat lite här och börjat överväga att skaffa katt. Givetvis har jag redan börjat kolla efter en. Men då har jag lite frågor:

Är det så att honor blir mer "egna"?
Alltså typ att de går lite mer sin egen väg och tyr sig kanske till en person i hushållet istället för alla? Har sett fler exempel på detta när det gäller just honor. Hanar däremot verkar lite mer öppna och gosiga med alla. Om det finns någon där ute som har samma känsla, eller kanske inte alls samma känsla, berätta gärna!

Vi har kollat på dessa katter, främst denna blandning då alltså, och då undrar jag givetvis hur det är att ha denna blandning (typ vanlig bondkatt/skogskatt) som innekatt? Syftar inte på att de kanske kissar och bajsar inne var som helst, utan om de klarar av att vara inne rent psykiskt?

Jag behöver svar! Så alla ni som kan svara på dessa frågor, snälla gör det! Vi behöver verkligen veta.

Kommentarer
Postat av: Zandrah

Jag skulle lätt tagit ett hane! Honor blir skitjobbiga när de löper, gnider sig på golvet och jamar 24/7 i den perioden, Blä :P

2010-01-14 @ 09:34:26
Postat av: Elfrida

Ja, vi har redan planer på en hane. :) Men den där hon-frågan är jag bara nyfiken på om den stämmer. ;) haha.



<3

2010-01-14 @ 10:32:27
URL: http://popgown.blogg.se/
Postat av: Nenne

Vi har haft många katter hos oss under mitt liv, och även varit nära med släktingar osv som haft katter så lite information har jag!



Under hela min tid så har vi haft 1 HONkatt och hon var lite egen. Vi tror att det beror på steliriseringen som iom det gjorde att hon aldrig fick bebisar. Hon bärde faktiskt runt på en strumpa där ett tag o då tyckte jag synd om henne.



Sen var hon oftast så att hon tyrde sig till män. Mig och mamma kom hon bara upp till ibland..



Men det beror ju heeelt på personligheten! Men det är ett mönster där endå kan jag tänka mig.. Min moster har haft många honor, SOM FÅTT kattungar. De har varit mer sociala och gosiga. Men jag vet inte, tror inte det beror på det trots allt.



Vi har i stort sett bara haft bond-skogskatter och sådär..



Gällande Innekatter, så måste ni vara beredda på att den kommer, trots att den växt upp och blivit äldre, bli väldigt busig och säkert vill hänga och klänga i varje hörn ni har. PGA rastlösheten dom får av att aldrig få gå ut.. ta ut dom i koppel underlättar, då blir dom ganska trötta :) Sen kommer den förmodligen vilja sitta i fönstret och titta ut och det är bara nyttigt för dom, dom tycker om det. Att sätta en bondkatt/skogskatt som innekatt är inga problem! det vet inte hur det är att vara utekatt endå, den vet bara det den har så det är lugnt :) Så länge den redan inte sprungit fritt ute innan så är det bara att köra på.



Bor ni högt så var noga med att stänga fönster och inte låta den gå ut på balkongen (om ni har en sån)



Lycka till :D

2010-01-14 @ 10:42:59
URL: http://nennsu.blogspot.com
Postat av: Danne

Jag har haft katter hela mitt liv, bondkatter. Just nu har vi en hankatt och en honkatt, ingen av dem är särskilt gosig, men om man kommer fram och klappar dom har dom inget emot det alls. Så hon och han-katter är i min 19-åriga erfarenhet ungefär den samma. Fast



Dock är det nästan ett måste att kastrera hankatten om ni skaffar en sån. Under parningstider kommer han vilja ta sig ut hela tiden, och den blir mycket mer energisk och jobbig. Kastrrar ni katten, kommer han vara lugn och kelig hela tiden. Blir nog dessutom mycket lättare att hålla den inomhus.

2010-01-14 @ 11:06:07
Postat av: Zarah-Lou

Jag är ju av den sortens människa som inte tycker att man ska ha utekatter överhuvudtaget! Eller jo - i en stor kattinhängnad på tomten i sådana fall!



Det finns alldeles för mycket faror; vägar, bilar, katthatande grannar som lägger ut gift, slår dem med spadar, snurrar runt dem i luften i svansen (min ena mosterskatt råkade ut för sistnämnda, kom hem med bruten svans), rävar, instängda i garage (Gary - exempel på det när någon glömt stänga ytterdörren) osv. osv.

Så jag skulle våga säga att 98% av alla kattraser klarar av att vara inomhus! De andra 2% kanske måste ha en inhägnad utomhus!

Gå i koppel är som sagt ett alternativ, men börja med det tidigt! Jag kan inte gå ut med Gary och Nagget så, de lägger sig ned som platta pannkakor och skakar av rädsla. De HATAR att gå ut!



Innekatter kräver dock mer stimulans, du måste leka, gosa, stimulera en katt en hel del. För att inte tala om att köpa ett stort klösträd - både för er skull och kattens.

GarNag har aldrig klöst på tapeter eller dyl. de håller sig enbart till trädet och de ÄLSKAR det!

Så det tycker jag är lite utav ett måste om man har innekatt, ställ det gärna vid ett fönster så de kan ligga och spana på fåglar. :)



Försäkring på innekatt är oxå att rekomendera, kan fortfarande hända olyckor inomhus - hoppa upp på spisplatta som fortfarande är varm osv.

Eller kanske rentav råkar ramla ut genom ett fönster och kommer hem med en bruten tass osv.



Det är väl mina tips. :)



(Glömde; Både GarNag är 50% skogskatt 50% blandis/huskatt/bondkatt och de klarar sig ypperligt inomhus, fick dock så dåligt samvete när Gary bara låg och såg helt uttråkad ut, så vi skaffade ju Nagget efter 2 år..)

2010-01-14 @ 11:14:02
URL: http://zarlei.com/
Postat av: Elfrida

Danne: Ja, vi har redan tänkt oss en hankatt faktiskt, och ja, den skall kastreras så fort som möjligt. Henriks katt var inte bara kåt hela tiden innan han kastrerades, han var även väldigt aggressiv. Han är i och för sig lite speciell, knäpp som fan och kan hugga precis när som helst helt oprovocerat. Förstår inte hur en katt kan bli sådan...



Zarah: Ja, jag tycker också det är lite läskigt med utekatter, har hört en hel del historier om hur de blivit, som du säger, misshandlade. Här under oss bor det ett medelålders par med katt, utekatt i lägenhetsområde! That's not happening! Helt galet enligt mig. Dessutom går det en stor väg här i princip bredvid vår lägenhet. När jag stod och väntade på bussen en dag såg jag hur den sprang över vägen med bara några centimeters avstånd till bilen som kom. Det är världens mest gosiga katt de har, verkligen tillgiven, men enligt mig är det väldigt fel att ha en utekatt när man bor i lägenhet. Konstigt...



Och det där med att stimulera katten kommer nog inte bli några problem! Vi är fyra stycken här i lägenheten som kommer leka, kela, gosa och vara allmänt tokiga i katten. Ja, en klösbräda är helt klart ett måste. Annars ryker väl både tapeter, sängstommar och gardiner, haha. :) Det är vi inte så sugna på.



Vet du om försäkring av katter ingår i hemförsäkring? Vi skall skaffa en sådan nämligen. Du kanske vet? :) Eller måste man försäkra dem separat?

2010-01-14 @ 11:33:11
URL: http://popgown.blogg.se/
Postat av: Zarah-Lou

Tror inte en klösbräda räcker, tycker ni ska köpa ett stort klösträd. :)



Tror inte djur ingår i hemförsäkringen, men är inte helt 100, vi har både hemförsäkring och djurförsäkring. :)

2010-01-14 @ 20:06:48
URL: http://zarlei.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0