Ångest, kluven, i två delar, vill ha...

Nu har jag funderat lite och pratat lite med Zarah om att köpa grejer på avbetalning. Hon köpte ett objektiv innan sin resa till Rom på avbetalning och det har tydligen gått väldigt bra. Grejen är ju den att man faktiskt inte behöver betala t.ex. 199kr/månad, utan man kan likväl betala t.ex. 400kr/månad om man har de pengarna. Då ligger du före i avbetalningen och du kan ändå inte komma högre än kreditpriset.

Den enda nackdelen är ju att varan blir en hel del dyrare. Jag har under en tid nu kollat på denna dator och är otroligt sugen på att köpa den på avbetalning. Drar man avbetalningen på 36 månader kostar datorn istället för 3495 kronor, 6069 kronor, och däremellan kan man ju finna en maximal marginal.

Personligen kan jag ändå tycka att det är värt det. Jag vet om att jag alltid kommer ha 126 kronor i månaden att betala av en dator med, om inte annat får man helt enkelt lära sig att ta hand om pengar och sin ekonomi. Hur jävla svårt kan det vara?

Jag är verkligen kluven just nu. Börjar jag spara till en dator kanske jag har en om ca. ett år, å andra sidan blir det väldigt mycket dyrare om man drar på avbetalning. Ja, kluven är helt klart ordet. Men jag tror faktiskt att jag redan har bestämt mig... Jag är åtminstone inte rädd för avbetalning som jag varit innan. Viktigt dock att inte dra för mycket saker på avbetalning. Mitt MAX, verkligen MAX, är två saker; dator och datorskärm.

Hum. Nu skall jag bara bestämma mig också...

Kommentarer
Postat av: Zarah-Lou

Jag tog ju objektivet på avbetalning av två orsaker (tar saker på avbetalning ofta, men inte så mycket som 8000.- som objektivet låg på), handlar ju exempelvis på Ellos-konto/Halens-konto (delbetalning) osv.

Men vi skulle ju till Rom och jag ville ha ett annat objektiv dit, plus att jag visste att jag skulle börja jobba = fet lön = betala av stora delar under sommaren. :)

För det är ju när prylen är som "dyrast på fakturan" som räntan är högre (eller vad det nu är?). Ju lägre själva prylen blir (ju mer du betalat) desto lägre betalar du i ränta.



Vi kan ju ta mitt Halenskonto som exempel. Där har ju jag och mom handlat tillsammans, så den ligger ju på minsta betalning, runt 500 i månaden, och eftersom själva köpesumman är så pass hög just nu så ligger räntan på 208 kronor. Så ju fortare man kan betala av sin pryl, desto bättre, såklart. Men det har ju du redan fattat ;)



Men man ska absolut inte vara rädd för avbetalning om man VET att man klarar av det! Då är det lätt som en plätt. :)

2010-01-03 @ 16:23:47
URL: http://zarlei.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0