Flickan som lekte med elden


Jo, givetvis är den lika bra som "alla säger". Och ja, enligt mig är den helt klart bättre än Män som hatar kvinnor. Henrik däremot föredrar första filmen, men jag rådiggade Flickan som lekte med elden.

Jag liksom älskar att Noomi Rapace får ta upp så pass mycket plats, hon känns så förbannat jävla äkta! Hade jag varit rebeltypen hade jag helt klart satsat på att copycata Lisbeth Salander, haha.

Varför jag gillade denna film bättre än den första har jag fortfarande inte riktigt listat ut (förutom att Salander är med mer i denna). Kanske det beror på att hela storyn känns mer intressant, mer uppseendeväckande och genomtänkt. Det finns liksom en röd tråd genom hela filmen. En röd tråd som börjar redan i Män som hatar kvinnor och sedan sträcker sig genom hela historien.

Och de som säger att svensk film inte är någonting att ha; ni har inte sett dessa två filmer. Ni har heller inte sett Arn. Helt ärligt har jag alltid älskat svensk film även fast en del kanske inte alltid har varit speciellt vattentäta, men nu börjar jag seriöst avguda svensk film. Filmatiseringen av Stieg Larssons böcker är storslagna och utgör tillsammans med filmatiseringen av Jan Guillous romaner om Arn, enligt mig, den svenska filmeliten. Om man nu kan kalla det hela som så.

Jag älskar detta!
Nu ser jag fram emot den tredje filmen (boken) Luftslottet som sprängdes. Ska börja läsa den nu med en gång!

Och just det, för er som inte visste eller har undrat; Noomi Rapace är gift med Ola Rapace. Jag undrade länge...

Love! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0