I'm in love with Brutus and Casey, totally!



Det här är något av det best berörande jag någonsin sett. Jag brukar väldigt sällan grina framför Youtube, men nu gjorde jag faktiskt det. Hur kan man inte bli tårögd av denna otroligt vackra historia?

Det började med att jag såg Casey Anderson och Brutus the Grizzly Bear i ett avsnitt av Oprah alldeles nyss på 3:an. Började givetvis googla i samma sekund och den här historien är bara så jäkla fascinerande och intressant!

När man sedan läser diverse kommentarer angående det faktum att Casey uppfostrat Brutus sedan dess att han var en liten björnunge blir man bara förbannad! Många skriver "ja, vänta bara till dess att han blir ilsk och käkar upp dig och alla i din familj", "jag skulle aldrig låta mina barn vistas i närheten av den där besten, skäms!" eller "inga björnar är trevliga individer, de är vilda djur som bara har i åtanke att göra illa människan".

Men H E R R E G U D !
Vem stör det egentligen att en otroligt ödmjuk och underbar man tar hem en hotad björn och uppfostrar honom, låter honom få trygghet i ett hem?
Jag skall säga er en sak: hundar, katter, hästar, ormar and on and on and on, var också vilddjur en gång i tiden för länge, länge sedan, innan vi människor gjorde dem till keldjur. Hunden är, för de som inte vet, besläktad med vargen som liksom björnen är ett rovdjur. Alltså kan du ha världens best hemma just nu, liggandes sött sovande vid dina fötter varje kväll med tonvis att kärlek att ge.

Jag menar visst, björnar är stora, har stora tänder och vassa klor samt ett otroligt dåligt rykte inom människoarten, men vad är det egentligen som säger att en björn skall sollas ut och inte en hund? Vad är det som säger att det inte går att uppfostra en björn som vi uppfostrar våra hundar eller katter eller vad vi nu vill ha hemma?

Det är faktiskt så som jag alltid har sagt: ägaren gör djuret genom att uppfostra det (med undantag att vissa djur, precis som människor, bär på någon typ av mental störning vilket jag själv har upplevt). Men såvida vi inte ger rovdjur som björn en chans, hur skall vi då veta hur de faktiskt beter sig i samspel med människan?

Jag är personligen väldigt imponerad av Casey och Brutus. Sedan är jag faktiskt jäkligt glad för att det faktiskt finns människor som Casey. Det är människorna som vågar gå mot strömmen som faktiskt har makten att göra skillnad.

Läs mer om Casey och Brutus här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0