Sanningen bakom The Exorcist

VARNING: känsliga personer rekommenderas att inte se klippet. Och det menar jag, på riktigt. Hur definieras då känslig? Ja, blir du t.ex. rädd när du ser The Grudge eller Shutter? Då är du känslig, så se inte klippet om de filmerna ger dig gåshud.

Jag skall nu berätta vad detta är för klipp, skall försöka hålla det kort:
Alla har väl vid det här laget sett skräckfilmen The Exorcist som hade biopremiär 1973 i USA? Hur som helst så är den filmen baserad på en sann historia; styrkan ses nedan i klippet. Anneliese Michel, född 1952 i Tyskland, troddes vara besatt av sex stycken demoner vid 16-års ålder. Hon fick epilepsianfall och var snart mycket sjuk. När de katolska prästerna och Annelieses föräldrar insåg att hon var besatt valde de att utföra såkallad exorcism. Inom henne troddes finnas sex demoner som ville komma till himmelriket, och "mother of God" hade valt Anneliese p.g.a. hennes kärleksfulla personlighet. Hon blev en så kallad martyr; hon offrade sig själv för att kunna hjälpa de sex demonerna till himmelriket. Hon svor en ed till "the mother of God" att hon skulle genomföra sitt uppdrag.

Under någon av dessa 67 tillfällen då exorcism utfördes förutspådde Anneliese sin egen död som skulle ta rum den 1 juli 1976. Den 1 juli 1976 vid midnatt avled hon. Efter obduktion kom man fram till att flickan dog av uttorkning då hon slutat äta och dricka långt före sin död.

Men nu till klippet; detta är ett tio minuter långt klipp med originalupptagningar från exorcismen som utfördes på Anneliese Michel. Varken ljud eller bilder är fake. Personligen mår jag otroligt illa när jag ser klippet, samtidigt som jag fascineras över det och sanningen i det hela. Så jävla äckligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0