Nu är det lågkonja; då myglas det så det står hääärliga till!


Var det någon som såg TV4-nyheterna igår? De tog då bl.a. upp matfusket som tydligen uppstått i de svenska matvarubutikerna den senaste tiden. Om du t.ex. köpte ett paket kaffe på 500g förut köper du idag samma paket kaffe men med ett innehåll på 450g för exakt samma pris. Alltså har producenterna framställt ett paket i mindre volym och går i och med priset med vinst. Gevalia hade som motargument: "men det kaffet är dyrare att producera!".

Kaffet var det exempel de använde i inslaget men tydligen finns där fler drabbade varor. Det fick jag och Henrik erfara idag. Vi åkte nämligen till ICA Specce och köpte cigg och märkte rätt snart att där faktiskt inte fanns tjugo ciggaretter i paketet utan nitton. De har alltså minskat innehållet. Samtidigt som de minskat innehållet har de även ökat priset med två kronor (förr kostade LM 38 kronor, idag 40 kronor).

Visst, det är inte olagligt att minska innehållet i ett ciggarettpaket; däremot är det olagligt att använda ett lika stort paket till nitton ciggaretter som det är till tjugo. Gevalia har gjort detsamma de också, använt ett precis lika stort paket till 450g kaffe som till 500g kaffe. Detta gör de för att lura köparen. Att göra det med just kaffe och ciggaretter är även väldigt lätt för det är ju någonting som svensken köper mer eller mindre var dag (och nej, jag menar inte att alla är rökare som jag, men många är) eftersom de båda är "beroendevaror" som jag så fint kallar det.

Egentligen är det ju töntigt att bli upprörd eller ens bry sig, men om det är någonting jag avskyr så är det mygel. När producenterna ligger så risigt till att de måste lura folk är det illa.

Men tänk på det nu, guys;
se efter vad det egentligen är ni köper. Gör som min morsa; kolla alltid kilopriset på det ni köper, man sparar en jäkla massa pengar på att göra så, tro det eller ej.

Själv är jag lite nyfiken på hur många varor som är "drabbade".
Och vad tycker ni om detta faktum?

Kommentarer
Postat av: Patrik

Så jäkla skönt att fler än jag uppmärksammat det här!

Mygel är verkligen det värsta jag vet. Det är ungefär som bensinpriserna, man höjer och höjer tills man kommer till 13 kr/litern sen sänker man till 12 och man tycker det är tokbilligt. Och så fortsätter det.

Kommer ihåg när man åkte på semester som barn och mamma och pappa klagade på att det kostade 9 kr/liter... Hm.. det enda som är bra med det är att fler åker buss, och det är iofs ett väldigt stort plus^^

2009-11-10 @ 23:52:03
URL: http://redspecial.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0