Slumdog millionaire - en underbart tung skapelse


Handling: A Mumbai teen who grew up in the slums, becomes a contestant on the Indian version of "Who Wants To Be A Millionaire?" He is arrested under suspicion of cheating, and while being interrogated, events from his life history are shown which explain why he knows the answers.

Jag har alltid varit lite tveksam till denna film. Anledningen har väl egentligen varit den otroligt löjliga "ja men de snackar ju inte engelska", fastän det finns svensk undertext vill jag ju gärna förstå vad de säger bara genom att lyssna. Av den anledningen har jag inte sett den, men igår hyrde jag och Andreas den. Det visade sig ju rätt snabbt att de faktiskt snackade både engelska och indiska, vilket kändes bra. Längre in i filmen upptäckte jag en önskan om att de faktiskt skulle snacka mer indiska, vilket otroligt vackert språk!

Slumdog millionaire
är en väldigt tung berättelse om den indiske tonåringen Jamal och visar, som jag tror i alla fall, på en mycket sanningsenlig bild av den indiska slummen och dess invånare. Innan vi började se filmen sa Andreas: "du måste vara öppensinnad när du ser den här filmen, så försök vara det nu". Och så sant som det var sagt, öppensinnad var ordet. Filmens djuphet ryms inte hos en människa som har halva sinnet öppet och andra delen stängd. Jag försvann rätt snabbt in i filmen och hade en hel del nytta av min u-landkunskapskurs jag tog i gymnasiet. Helt klart den bästa kursen under de tre årens gång enligt mig.

Den här filmen rymmer medkänsla, ödmjukhet, ilska, orättvisa, kvinnoförakt, religionstvister, våld, önskningar, drömmar, sanningar, lögner, envishet och en hel del kärlek. Skulle jag lista mina topp-tre-filmer skulle detta helt klart vara en av dem med alla dess underbara ingredienser.

Glöm inte att öppna upp ert sinne innan ni trycker på play.
Betyg: 5 av 5.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0