Det går ändå bäst för tvåan

När Idol började tycker jag mig minnas att jag sa till Zandrah "Erik kommer ta hem hela skiten, jag lovar dig" och så blev det. Då var jag glad, Erik var ju så jäkla bra. Men nej, han är inte alls speciellt bra. En ointressant person med gudomlig röst. Ett för mig relativt tomt skal, en liten fläck på världskartan, samma tradiga genre varje fredag med samma gamla vanliga röst.

Jag röstade åtta gånger på Calle ikväll. Åtta jävla gånger! Inte ens det hjälpte. På Aftonbladet var det 50/50 bland de två finalisterna. Och visst väcktes en liten gnista hopp, samtidigt som jag intalade mig själv att Erik skulle stå som vinnare ikväll. På så vis skulle jag inte bli lika förvånad och nedstämd över beskedet. Jag blev inte förvånad, men besviken får väl lite grann symbolisera kvällen.

Calle var bäst ikväll. Ingen tvekan om saken. Han är även den av alla deltagare som gått från noll till tio. I början stod han och sjöng till sina fötter, det är svårt att tänka sig när man ser honom sjunga till svenska folket idag. Han klarade sig till finalen, till en andra plats, fastän han tidigare inte har fått några stående ovationer från juryn. Han har heller inte behövt någon favorisering från deras håll vilket Erik levt på genom hela säsongen, detta är ett tydligt faktum. Detta märktes speciellt i semin när Tove åkte ut.

Ser man tillbaks rent historiskt gällande Idol tyder det sig trots allt som så att tvåan är den som når framgång (Agnes är i och för sig ett undantag), men se på Erik Segerstedt, Amanda Jensen och Darin som tagit sig otroligt långt. Syns Marie Picasso, Markus Fagervall och Daniel Lindström idag? Knappast.

Calle är värd andraplatsen. En sann artist och estet ända in i ryggmärgen. Har han utvecklats så pass under denna korta tid, förstå då vilken enorm kapacitet och talang han besitter.

Nej, Erik är mainstream. Calle har rösten, framträdandet och hjärtat. Vilket slår högst i ert register? Jag har i alla fall slagit mitt slag.

http://www.expressen.se/1.1674539?err=Tack%20för%20din%20kommentar!#comments
Det blev en jäkla diskussion, precis så som det skall vara. Märker tydligt att mååånga tycker som jag. Härligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0