Calle vs. Erik - Higher


You're sweet sugar baby. Avslappnat, tonsäkert, whiskeyinspirerat och härligt inslag av blues. Calles röst är en gåva sent from above. Hur underbart som helst. Nu när jag tänker efter är jag glad att han inte vann, second place is the new firstplace.


Är det ingen som hör att han sjunger alldeles för mycket falskt? Jag vet inte hur många toner han missar. Det känns, om inte falskt, otroligt krystat och ansträngt.

Erik känns ansträngd, lyssnar man sedan på studioversionen känns och låter han som en liten pojke på typ tretton bast, låten gör sig liksom inte riktigt rättvisa. Den är alldeles för bra för att förstöras på detta vis. That's not cool!

Calle är cool däremot, hade mer än gärna köat till hans singelsläpp. Jag hade gärna köat till vad som helst rörande Calle. Denne brutalt sköna man har fångat mitt hjärta och virat det kring lillfingret, där är den säker i behåll. Denne snygge, underbare, sköna och dirty iögonfallande man... mmmm... Han är liksom mannen personifierad. Fucking awesome!

Estet framför flickidol.
Personlig framför opersonlig.
Crazy framför lame.
Het framför gullig.
Sångröst framför pojkröst.
Dirty framför kramgo'.
Ni fattar grejen.

Vem tycker du sjöng vinnarlåten i Idol 2009 bäst?

PS. Nästa år blir det goda bullar, följer med syrran till Stockholm där hon skall söka till Idol år 2010. Kul va? Hon har inte riktigt vågat innan, men nu får ni pusha henne lite, för vi vet alla att hon vill: http://karolinairenes.blogspot.com. http://myspace.com/karolinairene, här hittar ni egenskrivna och egeninspelade låtar (helt ok kvalitet, men dem gör inte direkt hennes röst rättvisa). Blott 17 år och så duktig, lillsyrran, jag är imponerad. DS.

Kommentarer
Postat av: Zarah-Lou

Jag tycker Erik gjorde vinnarlåten bättre än Calle - med hästlängder ;)



Låten passade inte Calle ALLS! Calle är mer rock'n'roll och jag är på så sätt GLAD att den inte passade honom, för det hade bara blivit så fel då...

Fast han ska ta det som en komplimang, bara att jag inte riktigt kan förklara vad jag menar just nu x)



Såg heller inte ut som att Calle trivdes med låten, och då kände jag oxå att han inte heller ska vinna med den. Varför "tvingas" vinna med en låt man kanske inte står för?

Så jag är glad för hans skull att han kom tvåa och slipper Sonys förutbestämda skiva. För Calles egen skull.



Calle är skitduktig, han har inte en lika exceptionell röst som Erik, men han har istället lite mer tolkning som antagligen kommer av mer livserfarenhet. Därför tror jag att Calle kommer klara sig galant på "egen hand" som tvåa.



Eriks röst sedan, heeeeeelt amaaaaaaziiiiing!!!!!

Har läst på flera ställen att folk tycker att Erik bara skriker.. jag blir nästan provocerad av att läsa sånt! LOL

Erik skriker INTE han sjunger höga toner med en teknik som kallas belting. En OERHÖRT svår teknik och det finns INGEN i tidigare Idol som ens kommit i närheten av denna teknik, så på sätt tycker jag att det är SKITKUL att Erik vann! Lixom WOW! Att han verkligen får ett konkret bevis för att folk faktiskt GILLAR hans röst. Och jag FÖRSTÅR det! Han gör det så jävla bra. När jag lyssnar på hans vinnarlåt i klippet ovan ser jag Bon Jovi framför mig, det är FAN inte illa! xO



Erik skulle LÄTT kunna bli den nya Freddy Mercury, Bon Jovi eller Steven Tyler. Han är en sådan ENORM potential! (i DEN lilla kroppen...?!?! chock)



Så jag är SKIIITGLAD att Erik tog hem skiten, för han har under Idolresans gång haft den absolut bästa rösten, är dock glad att han lyckades tygla den i vissa partier i vinnarlåten. Och även fast det tog några fredagsfinaler för mig att inse Eriks storhet, faktiskt (fastnade inte alls för honom i början..)



Calle vinner i längden på att komma tvåa, det är jag helt säker på. Och det tror jag inte för att "det alltid går bättre för tvåan" (se bara på Agnes, Idolvinnare som det gått bäst för av ALLA idoldeltagare ever - både ettor och tvåor), utan jag tror att Calle kommer bli upplockad av ett skivbolag där HAN kan få bestämma vad han vill göra lite mer, och inte vad Sony redan bestämt åt idolvinnaren (som ju blev Erik) :)



Sedan tycker jag att Erik faktiskt är strået vassare och det är alltid synd om inte den bästa vinner, så jo, helt rätt att Erik vann. Både var VÄRDIGA vinnare, men det hade inte alls känts rätt om Calle vann, men mest för hans egen skull (OCH för Eriks). Han passar inte som mainstream, och jag är helt säker på att han inte hade trivts som Idolvinnare med allt vad det innebär.



Punkt från mig. ;P

2009-12-14 @ 13:53:19
URL: http://zarlei.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0